Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfaotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.
Vad var det för ord – var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu – förrn vi föser dig bort,
du barfotabarn i livet.
Nils Ferlin
Vem är egentligen barfotabarnet? Är det någon av alla dem som vi andra knuffat ut? Ut ur socialt skyddsnät, bort från vår gemenskap? Är det pojken som sitter utanför Hemköp?
Eller är barfotabarnet en liten del av dig själv – av dig och av mig?
Eller är det kanske både ock?
Jag vet inte hur du ser på saken. Men jag vet att lyrik tar genvägar in i människornas hjärtan.
Jag har tänkt över ordens betydelse … för människan.
Att ha en bildning av verkligheten omkring är att ha reflekterat över i vilket sammanhang man är i …Bilden ev bildning är att genom orden få oss att reflektera och få insikter.
”syftar bildning till en omvandling av hela människan. Utbildningen har enbart sina yttre måttstockar, under det att bildning alltid måste sättas i samband med enskilda individer eller grupper och deras särskilda förutsättningar och önskemål.” som nationalencyklopedin säger
Om bildning inte finns så … påverkar det oss alla.
”Barfotabarn” er vi alle
Vi sitter på Vårherres trapp- to ganger, vi sitter der ”åter” ved slutten av livet
Vi lever våre liv-kort eller lenge
Vi lever det ”väl eller illa”
Vi går ”ut av tiden”
Barfota- som vi gikk gjennom livet- barfotabarn – fra fødsel til død!