Balansbräda

Också en balansakt! Miffy i Dic Bruna huis i Ütrecht.

Den gamla sjukgymnasten i mig säger bara: skaffa en balansbräda! Särskilt om du är 60+. Att stå på den är BRA. Stå på ett ben, stå på det andra, stå på båda, stå och vifta med armarna eller det andra benet. Jag lovar att du efter sådana dagliga övningar klarar alla små oväntade snedsteg bättre och kanske slipper att så småningom bidra till den allra vanligaste olyckstypen i vårt land, nämligen fall i hemmet.

Men när jag står där på min bräda och tittar ut på stuprännorna på huset mittemot kommer jag att tänka på alla er som är under 60. Ja, jag tänker faktiskt på alla er andra. Och jag tänker på sjukgymnastik och psykiatri som i alla fall på min tid kopplade ihop fysisk balans med psykiskt välbefinnande. Faktum är att det känns. Att stå still och träna sig att hålla balansen ger så mycket mer än enbart kroppsträning. För stillhet i kroppen om dock bara för ett ögonblick, ger också stillhet i själen.

Så kom igen nu: Skaffa en balansbräda till påsk och kör en tävling med hela släkten om vem som kan stå längst. Men var försiktiga så att inte mormor trillar av och vrickar foten.

Ett svar till “Balansbräda”

  1. LyckligaPraliner skriver:

    Jag har långt kvar till 60+ men troligen skulle en balansbräda vara mycket bra för mig ändå. Med tanke på hur dålig balans jag verkar ha ibland… 🙂

    Kram Ann-Louise

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *