Hörde en sak som inte verkar klok

Hörde en sak, som inte verkar klok. Hörde att under november och december månad 2011 använde Sveriges gymnasieskolor cirka 8 miljoner kronor till reklam. Vad då för reklam? Ja, det måste vara reklam för den egna skolan, så att eleverna söker dit, så att den får vara kvar. Och det är nog viktigt för vaje skola eftersom det verkar finnas alldels för många gymnasieskolor, så då gäller det att göra reklam så att eleverna förstår att just den här skolan är bäst!

Men 8 miljoner i reklam, är det vettigt? undrar jag.
Ja, svarar Olivia.
Nu måste jag förklara vem Olivia är. Hon gör mig nästan alltid sällskap. När jag funderar hit och dit på det svenska samhället,  pratar jag ofta med Olivia. Hon ställer frågor och följdfrågor och för min inre dialog framåt, när jag tycker att allt har blivit så konstigt. Så nu tar jag det igen:

Åtta miljoner för reklam under två månader, är det vettigt?
Ja, svarar Oliva, det är klart att det är vettigt. För nu har ju alla unga den stora förmånen att välja fritt. Frihet är ju det bästa som finns.
Men, invänder jag, kunde man inte använt 8 miljoner på ett bättre sätt i skolan?
Du ska då alltid krångla till det, svarar Olivia och springer iväg med sitt hår fritt fladdrande i vinden.

 

Kommentarer inaktiverade.